Thursday 20 August 2015

Kembara Eropah: Day 2- Birmingham- Stratford - Bibury- Swindon- University of Oxford

10 April 2015 (Friday)

Dalam pukul 12.30 pagi kami sampai di Birmingham Coach Station. Tak dapat lelap sangat dalm bas. Aku ni kan banyak cekadak sket kalau bab2 tido ni. Tidur kat umah sendiri pun susah lelap inikan pula dalam bas. Dah la penumpang kat belakang kami tu sangatlah loud. Mungkin kawan lama yang bertahun tahun tak berjumpa kut. Apapun aku puji dan kagum dengan sistem pengangkutan awam kat sini dan juga negara2 eropah yang aku pergi. Memang punctual. Ko dah beli tiket kalau ko lambat tinggal ok. Kalau bas gerak kul 10 malam pukul 10 la jalannya. Takde makna nak tunggu bas padat macam sardin baru nak gerak. Memang ikut jadual sebab tu kita boleh estimate dah masa perjalanan. Kalau local bus pula setiap bus stop dah ada dah jadual bas ni. Ikut je masa yang ada, InsyaAllah sampai la bas tersebut. Terus dalam kepala duk buat comparison dengan negara sendiri. Kan bagus kalau negara kita pun buat sistem macam dorang ni. Terus aku mengimbau nostalgia zaman  aku study degree dulu. Ingat lagi kalau naik bas (yang namanya start dengan huruf M) ni pi kl  , selagi tak sardin dan penumpang tak rasa kesesakan oksigen memang tak jalan. Nak naik bas macam nak pegi perang. Tak main la beratur atur ni, konsepnya main serbu je. Bas pulak punyalah padat sampaikan bergerak pun ala2 siput, laju lagi kalau ko naik beskal. Mentang2 kami takde pilihan lain, suka hati je nak jalan pukul berapa sampai pukul berapa. Jadual pun takde, memang harapan tinggal harapan la. Ok, berbalik kepada cerita asal. Di sini kami dijemput oleh kawan kami Nora and husband- Zarul yang menetap kat sini. Sampai di rumah mereka kami dijamu dengan mee rebus yang super sedap. Kawan kami Nora ni memang pandai masak. Kami sembang punyalah lama, masuk subuh baru stop borak. Kat sini waktu subuh lebih kurang 4 lebih pagi. Pukul 6 pagi pun hari dah start terang. Tidur kejap, pukul 8 pagi dah nak keluar. Plan asal nak pergi Stone henge tapi perjalanan agak jauh so  kami tukar plan untuk memanfaatkan lagi masa yang memang limited ini. Makanya kami akan pergi ke Stratford-upon- avon, Bibury, Swindon designer outlet dan University of Oxford. Memang berbaloi la pergi tempat2 ni. Kalau korang sukakan nature pegi la stratford dan Bibury tu. Memang cantik. Haku betul2 jatuh hati especially pada Bibury.

Stratford ni merupakan tempat kelahiran shakespeare. Tempat ni memang serius cantik. Aku suka tengok mereka sangat menjaga serta menghargai alam semulajadi. Dengan cuaca yang sangat baik hari itu memang layan la jalan2 kat sini. So meh layan gambar2 kat stratford ni.

Deretan bangunan yang cantik. Bersih je kan

Ko tengok tu...bot pun nama2  pada karya Shakespeare
Bagi swan makan...tetiba teringat cerita Fantaghiro

Actually gift shop pun dalam bot macam ni gak tapi masa kami nak pi tu tutup

Kalau nak berkelah pun sesuai la sangat. Nak guling2 pun tak ragu2 sebab tempat ni  memang tip top bersih. Patutlah citer hindustan selalu shoot kat oversea, jamin bersih nak guling2 kekdahnya. Aku puji la orang2 kat sini punya attitude yang bagus dalam menjaga kebersihan alam sekitar.

On the way pi parking lalu kat pasar tani ni. Banyak jual2 hasil tanaman tempatan dan macam2 lagi. Sempat gak haku beli anggur hijau dan blueberry. 1 pound each. Strawberry pun ada. Hampir semua buah2an tempatan tu berharga 1 pound. Dah la banyak dalam satu paket tuh. Strawberry pun gemuk2. manis pulak tuh. Selepas membeli belah kami pun bergerak menuju destinasi seterusnya iaitu Bibury.

Bibury ni merupakan salah satu traditional rural village yang ada kat England ni. Tempat ni memang jadi tarikan pelancong. Untuk lebih lanjut korang boleh tanya pakcik gugel hokayyy. Aku cerita panjang lebar nanti dah jadi kelas geography dan history pulak nanti. Kampung ni memang best. Sangat bersih. Nampak tak di situ, setiap tempat aku pi ayat bersih ni memang tak tinggal. Memang bersih membuatkan aku yang orang kebanyakan ni  sangat ingin tahu apa sistem dorang buat sampai boleh maintain bersih macam ni. Cottage yang cantik2, air sungai yang jernih, udara yang segar serta pokok2 dan tumbuhan yang ada...memang buat aku macam nak tinggal je kat sini. Aku ada nampak rumah untuk dijual tapi nak tanya tak sampai hati nak melukakan hati sendiri. Jom layan gambar kat Bibury ni.

Berderet kereta yang parking tepi2 jalan..kampung ni memang jadi tarikan pelancong

Jernih je air..eh..ada itik
Rasa macam nak berkampung je kat sini..
Cantikkan cottage ni..

Next kami singgah di Swindon untuk aktiviti window shopping je kononnya kat McArthur Glen Designer Outlet. Tak sempat mana nak ambik gambar dalam ni..ye la masa limited lepas tuh buzy scan barang2 kat dalam ni..dah nama aktiviti window shopping kan. Hahaha...aku mula2 masuk memang tak plan pun nak beli apa. Pound yang ada tinggal berapa jer..so aku confident la memang tak shopping dalam ni..tiba-tiba termasuk M&S dan di sinilah bermulanya..Mata aku ternampak barang yang berharga 1 pound. Ingatkan ilusi optik, itu yang datang dekat nak confirm betul2 la. Dah dekat hambik kau..memang benar ya kawan2..produk mandian, lotion dan sewaktu dengannya tu memang berharga satu pound. Yang 500ml tu. Ada yang gift set siap ada free pouch  bag yang besar lagi hanyalah 4 pound. Dalam tu siap ada lotion, shower bath, hand cream dan mandian. Tetiba sawan shopping datang....muahahaa...aku beli 3 botol mandian dan 1 botol lotion yang berharga 1 pound each. Yang gift set tu pun ada beli. Hahahah...gila berat. Tak sedar diri ada banyak lagi negara aku nak kena pikul backpack aku tuh. On the way nak keluar tu  lalu pulak kedai perfume. Mula2 eksen la taknak masuk. Tiba2 mata aku ternampak lagi gift set perfume (Vespa) serendah 5 pound each kalau ko beli 2 set. Dalam tu ada mandian, body lotion dan EDT 30ml. Try bau wangi plak tuh. Lalu aku dan Dot beli lagi sorang satu gift set Vespa tu. Nampak tak semuanya hanya dari kerana mata.

Wah..ada ketapi dalam outlet ni

Penat membeli belah kami terus rush ke University of Oxford. Besar sangat university ni dan sangat bersih. Memang kota universiti la kat sini. Universiti ni terdiri daripada pelbagai institusi termasuklah 38 kolej yang berlainan (info wikipedia). Patutlah masa lalu nampak macam2 kolej ada.  Jalan2 sekejap je memandangkan dah nak senja.

Suasana ketika senja
Nak singgah gift shop oxford uni tapi tutup. Memang plan nak la beli souvenir oxford kat sini

Sebelum naik kereta sempat singgah beli chicken wrap kat sini. 2.5 pound je. Dah la portion besar  makan pun gigih aku nak habiskan.

Sekian sahaja aktiviti menarik kami yang padat serta menyeronokkan sepanjang kami berada di Birmingham. Tak sempat pun nak lawat tempat2 menarik kat Birm ni. Rumah Nora dan station bas Birm je yang sempat pegi. Masa terhad sangat2 tapi macam2 tempat nak pergi..acaner tuh..Heheheh...So sampai rumah Nora lebih kurang pukul 10. Nora and Zarul jamu kami dengan ayam golek style birmingham yang dibeli berdekatan dengan area rumah mereka. Memang sedap weh..kecorr pulak ailio den bila teringat balik. Malam tu tidur awal juga lepas pack barang, kami dah pengsan, esok nak bangun pagi sebab nak catch bus to london untuk next trip iaitu Paris. Till next time..OK. Bye.