Friday 21 August 2015

Kembara Eropah: Day 3- Dari London ke Paris

11 April 2015 (Saturday)

Pagi yang indah kami dah sedia untuk ke destinasi seterusnya. Sebelum kami gerak ke Birm Coach station, kami breakfast dengan penuh selera nasi lemak made by Nora. Memang sedap weh. Bersungguh betul makan padahal baru 3 hari kut kat negara asing. Nora siap bekalkan kami nasi lemak dan nasi paprik. Best sesangat..Betapa bertuahnya kami dan syukur kepada Allah atas segala nikmatnya. Thank you very much Nora and Zarul for your warm hospitality during our stay in Birm. Jazakamullah khairan kathira. Tak sempat nak snap gambar depan rumah mereka. Cantik sangat, suka style rumah kat sini dah la ada pokok tak tahu nama apa (tapi macam cherry blossom ke memang cherry blossom pun aku tak sure) yang sedang lebat berbunga. Pukul 9 pagi bas kami bergerak ke kota London. Bye2 Nora..sayonara Birmingham.


Menunggu giliran untuk naik bas. Kami meninggalkan Birm dengan satu penambahan bag..huhuhu..baru kat birm bag dah beranak. Bas tersebut di bawa oleh lady driver dan penumpang wajib pakai seat belt. Seperti biasa the lady driver bagi taklimat keselamatan which aku rasa patut kita implement kat sini.


Sampai di London kami terus menuju ke underground station. Time ni memang aku sangat2 di uji. Jarak bas station ke underground station lebih kurang 10 minit jika aku berjalan dalam keadaan normal. Tapi dalam keadaan terbongkok bongkok lebih gak 20 minit. Mana tak terbongkoknya, backpack tu sangat berat. Tambah dengan barang2 aku beli kat M&S itu dah tambah berapa liter . Hambikk kau. Kalau ko mampu, larat dan fit boleh la bawak backpack 55L tu, tapi memandangkan aku ni yang tak segagah mana ni baik la pakai bag yang awal2 aku beli tu. Bag yang aku pakai tu tak isi barang banyak mana pun dah berat, inikan pula ko sumbat macam2. Masa mula2 bawak bag ni aku ingat bila besar boleh la sumbat macam2. Memang la banyak boleh sumbat tapi mampu ke aku nak memikulnya. Macam manalah boleh tak terfikir, sampai London baru sedar..sudah terlambat...Ini yang aku katakan membawa padah sebab tukar bag tu. Patut la uncle jual bag kat aku tu kata besar bag aku tuh sesuai dah for lady apatah lagi orang macam aku yang berstamina ala2 kadar ni je. Padahal kami work out la juga time weekend mungkin tak cukup lagi la tu. Bawak bag pun macam nak tumbang, gigih aku mengimbangkan diri..kalau orang tolak sket pun memang boleh tersungkur la, tak jatuh ke depan ke belakang.  Time tu jugaklah terkenang luggage kat bawah katil. Aku tengok ramai je orang travel bawak luggage. Nak sampai ke underground station tu seksa rasanya, macam jauh sangat. Walau apa pun perjuangan perlu diteruskan. Selepas penat jerih dan beberapa pit stop sampai juga kat underground station tu. Terus carik tempat untuk simpan luggage.

Dengan masa yang ada kami decide nak buat lawatan ke Harrods. Dari Harrods, kami balik semula ke underground station  victoria untuk ambil bag dan rush ke London St. Pancras International untuk ke Paris. Maka cabaran bag bermula lagi. Dah la nak ke platform tuh agak jauh. Kena naik tangga lagi. Mcm nak pengsan dah aku.  Sakit bahu, pinggang dan belakang toksah citer la. Untuk ke Paris ni, boarding macam naik flight, ada security dan immigration check. Kalau travel guna train ni, memang kena pantas. Kalau ko naik memang kat main terminal, train tuh akan berhenti lama sikit la ada la dalam 10 minit kut. Kalau ko naik kat stesen kecil dalam 5 minit je. Sebab tu sebelum nak sampai station yg kita nak turun, orang dah ready tunggu depan pintu untuk turun. Penumpang yang nak naik plak dah siap tunggu depan coach yang tertera kat tiket. Memang kat eropah ni nak naik train pun lari2 cari coach. Kalau local train yang free seating tak kisah la nak naik coach apa, jangan naik first class pulak. Tempat luggage yang besar2 memang limited je. Kalau ramai penumpang memang penuh la tempat tuh.  Kalau larat boleh je masukkan kat compartment bag kat atas kepala kita tuh tapi pepaham je lah kekuatan kami ni. Memang tak larat nak angkat backpack kami yang berat tu naik letak kat atas. Tapi so far sepanjang trip ni masalah letak bag masih dalam kawalan. Tak boleh pun kami buat sampai boleh.. Huhuhu.

Train Eurostar ke Paris bertolak pukul 4.22 petang. Dalam train tu kami baru sempat makan nasi paprik yang di bekalkan oleh Nora. Memandangkan isu bag menjadi masalah utama untuk kami bergerak dengan efisyen dan pantas, maka kami bersepakat untuk meninggalkan backpack kami di train station memandangkan kebanyakan train yang kami naiki depart menggunakan station yang sama. Kami hanya bawa barang keperluan sahaja di tempat kami tinggal. Kami sampai di station Paris Gare Du Nord lebih kurang pukul 8 malam. Oh ya di London perbezaan waktu adalah 7 jam lewat dari waktu Malaysia manakala di Paris pula 6 jam lewat. Sampai sahaja di station, kami terus mencari tempat untuk simpan luggage dan pack barang yang diperlukan nanti. Di sini mereka menggunakan sistem locker. Selesai hal bag, kami mula bergerak untuk ke tempat penginapan. Kami menggunakan metro. Kalau nak ke mana2 tengok je map laluan metro tersebut. Memang banyak line metro kat sini. So kena tengok betul2 laluan yang nak pergi, ada kena tukar metro ke tak. So far sistem metro kat Paris ni memang senang faham kalau refer kat Metro map mereka ni. Kami agak lost juga la bila nak cari tempat tinggal kami dari station Metro. Jalan punya jalan kami stop kt depan church ni. Tunggu tepi jalan. Host di Paris iaitu Yvan called dan tanya di mana. Dot try untuk explain tapi Yvan tidak berapa faham. Kebetulan 2 orang pakcik yang masik segak dan berpakaian smart lalu depan kami lantas kami meminta pertolongan mereka untuk explain pada Yvan dimanakah keberadaan kami. Baik sangat pakcik tersebut. Sedap pulak aku dengar dorang ni speaking French. Hehehe. Akhirnya Yvan faham dan  tunggu Yvan untuk ambil kami.  Sampai kat bilik pun dah lewat. Perut yang lapar diisi dengan nasi lemak yang dibekal oleh Nora. Syukur sangat. Bilik kami ni comel je tapi padan la dengan harga. Paris la paling susah kami nak cari tempat. Semua reject, Yvan je yang sudi terima kami. Mandi2 lepas tu pengsan. Esok nak explore Paris pula.

Entry ni tak de gambar. Gambar kat atas tu pun ambik dari Nora. Heheheh. Tak sempat pun nak snap gambar, pasal sibukkan hal bag. Nak ambik nafas pun termengah mengah, inikan pulak nak bergambar bagai. Memang nan hado la. Benda2 macam ni bagi pengalaman, pelajaran dan pengajaran kat kami. Boleh la jadi panduan next time nak pi jelajah mana2 negara pulak. Ye lah..first time backpack terus jelajah 8 negara. Padahal beginner kut...Kami kan bercita cita tinggi...hehehe..  Lepas tu  sawan shopping plak tak sedar diri dengan tujuan asal iaitu backpacking ke Eropah. ..hahaha...rasakan....sendiri cari pasal sendiri tanggung la. Apa pun memang enjoy walaupun dalam kepayahan memikul bag. Yang penting hati gumbira.... see you in Paris. OK. Bye.




























No comments:

Post a Comment