Monday 26 October 2015

Kembara Eropah: Day 17 Travel to Greece- Athens

25 April 2015 (Sunday)

Hari ni kami akan bersiar2 di Kota Athens pula yang terkenal dengan greek mythology dengan greek gods, goddesses, heroes dan ancient greek myth seperti Percy jackson, Athena, Zeus, Hercules, Perseus, Medusa..heheheh...aku nih filem2 macam ni memang suka layan. Sekarang jom layan gambar2 di sekitar bandar Athens. Kat sini banyak peninggalan bangunan2 dan tapak sejarah zaman pemerintahan kerajaan Roman yang terdahulu.

First tempat yang kami pegi adalah Acropolis yang merupakan salah satu UNESCO world heritage site. Banyak bangunan yang bersejarah kat sini.



The parthenon

Bandar Athens dari view Acropolis

Boleh nampak Olympieion dari Acropolis










Olympieion atau dikenali juga sebagai Temple of Olympian Zeus







Arch of Hadrian

Athens flea market. Boleh shopping souvenir kat sini. Harga boleh tahan murah compare dengan tempat lain yg aku pegi kat bandar Athens

Banyak betul pokok limau ni di kawasan perumahan ni
Kalau sesiapa peminat sejarah ni, memang sesuai pergi ke Athens sebab banyak peninggalan sejarah dan muzium2. Tak banyak tempat pun kami jalan kat bandar Athens. Lepas habis jalan balik apartment tapi sempat gak survey harga barang dalam supermarket. Memang murah la terutama makanan macam biskut, roti dan jem. Lepas tuh cari taxi untuk ke airport awal2 pagi. Alhamdulillah jumpa jugak sorang pakcik taxi ni yang akan jemput kami di depan apartment. Takde rezeki aku nak jumpa Becky host kami di Athens. Rupanya, Becky ada datang tapi kami tiada di rumah. Berakhir sudah aktiviti kami di Athens pada hari tersebut. Till next time. Ok. Bye. 

No comments:

Post a Comment