Thursday 17 September 2015

Kembara Eropah : Day 13 Travel to Italy- Venice & Florence

21 April 2015 (Tuesday)

Train ke Venice bertolak pada pukul 7.35 pagi. Kami sampai di Venezia Mestre around 10.00am. Sampai station macam biasa simpan bag. Sebenarnya station yang dekat dengan grand canal tu ialah Venezia Santa Lucia station. So kena beli tiket train untuk ke sana. Dekat je 10 minit sampai dah.

Venice

Venezia Santa Lucia station di hadapan





Gondola Ride- Tengok je tak naik pun


Bangunan dan kedai2 di Venice






Tak sure bangunan apa-nampak macam church

Jumpa kedai Pizza Halal kat Venice maka haruslah singgah makan. Sedappp...


Petang tu jugak kami gerak ke Florence. Train kami ke Florence pada pukul 1.37 petang di Venezia Mestre. Sampai di Florence dalam pukul 3.30 petang. Kami akan bermalam di Florence. Sebelum ke rumah host kami bersiar siar di bandar Florence. Sebenarnya Florence ni terkenal dengan great artistic tresures dan historic centre kat Itali ni tapi tu la kami tak pi pun visit tempat2 bersejarah atau muzium2 kat sana. Tak pegi pun tengok David. Bukan David Beckham ye kawan2 tapi sculpture by Michelangelo tu. Kalau nak tengok glorious David itu, boleh visit galleria academia.

 Duomo (Cathedral church)

Banyak jugak kedai2 cenderamata di sekitar bangunan Duomo

Ramai orang beratur nak masuk Duomo


Ramai orang lepak2 sekitar Duomo ni

Kereta kuda pun ada kalau nak bersiar siar di bandar Florence

Deretan kedai2




Penat dah jalan2 kami decide nak ke rumah host kami Andre . Nak ke sana kena ambik tram. Mula2 payah jugak nak cari rumah Andre ni, nak tanya orang2 kat situ pun ramai yang tak boleh cakap English tapi Alhamdulillah jumpa sorang pakcik ni. Jumpa jugak rumah Andre dengan bantuan direction dari pakcik tu tadi. Tapi Andre dan wife takde rumah. Tercongok la kami tunggu kat depan bangunan rumah tu sambil memerhati ragam manusia di Florence. Ada la dalam sejam jugak kami tunggu, Andre dan wife sampai. Bengang jugak kami sebab mereka lambat inform kat aku yang depa ni lambat.  Kalau aku tahu memang  lepak lagi kat town. Lagi satu mereka tak bagi details direction macam mana nak ke rumah mereka dari tram station berdekatan. Bila sampai tu, baru mereka tunjuk jalan dari rumah nak ke station tram. Dekat je sebenarnya. Jalan yang aku guna sebelum ni memang jauh banyak dari jalan yang dah ditunjukkan. Selain daripada hal2 diatas, semua ok. Bilik pun bersih dan kemas. Andre n wife pun sebenarnya baik n helpful. Rutin malam2 kami di Eropah, lepak kat dalam bilik saja. See you next time. OK. Bye.


No comments:

Post a Comment